استیضاحی از جنس بی خاصیتی

سپتامبر 7, 2008 at 11:26 ق.ظ. بیان دیدگاه

بار دیگر از مجلس صدای استیضاح وزیر آموزش و پروش به گوش می رسد . این مجلس هم برای حل مشکلات این وزارتخانه عظیم دنباله رو مجالس قبلی شد تا ثابت شود که در مجالس ما ارداه ای برای حل مشکل آموزش و پرورش وجود ندارد بلکه آنچه که مهم است خودرا ثابت کردن برای معلمانی که خود برای دانش آموزان معادله چند مجهولی را حل می کنند و یا قوانین فیزیکی را به اثابت می رسانند .

تاریخ استیضاح وزرای آموزش و پرورش در مجلس این نکته را به اثبات می رساند که درپشت این طرحهای کذایی نگاهی  سیاسی  غالب بوده است تا نگاهی کار شناسی برای درمان این دمل چرکین ناشی از مشکلات این وزراتخانمه که اتفاقا هر چه زمان می گذرد برحجم ورم  آن افزوده می شود تا به همگان از کارشناس و غیر کار شناس بفهماند که درمان آن فقط در خشکاندن آن هست وگرنه روز به روز ریشه هایش را می گستراند تا اینکه فقط نامی از آموزش و پرورش باقی می ماند که هیچ شباهتی نه به آموزش دارد و نه به پرورش .

نگاهی ساده به به استیضاحهایی که در طول تاریخ مجلس اتفاق افتاده به ما می فهماند که استیضاحهابرمبنای سه هدف در پشت حقی قانونی برای مجلش اتفاق افتاده است . یا وزیری کارایی لازم برا هدایت ، کنترل و مدیریت مجموعه تحت امر خودرانداشته است ووزیر نتوانسه  آنچه که هدف وجودی وزارتخانه بوده به تحقق درآورد . وجه دوم بر هدفی یا اهدافی مخفی در پشت طرح استیضاح نهفته بوده است و آن اینکه وزیر نخواسته مطیع اوامر مجلسیان باشد و اختیارت قانونی خودرا زیرپا بگذارد وتابع منویات مجلس نشیان باشد. در واقع وزیر با اقتدار قانونی خود دخالت در حوزه اجرایی خودرا نمی پسندیده است . وجه سوم هم زمانی اتفاق افتاده که دولت و وزرا از جناح رقیب مجلس بوده است لذا مجلس برای ناکار آمد نمودن دولت دست به چنین رفتار سیاسی زده است تا هم اقتدار خود را به دولت نشان دهد وهم دل حامیان خود را شاد واحیانا بدست آورد.

استیضاح وزرای آموزش و پرورش در قالب دوتای آخری قابل سنجش هستند . چرا که کمتر مبنای کارشناسی داشته و بیشتر بر مبنای یکسری مطالب کلی و مبهم استوار بوده اند

مثلا به ناکار آمدی روش های تعلیم و تربیت آنهم بر اساس شواهد ظاهری تکیه کردن . اما اگر از یکی از مجلسیان پرسیده شود دلایل علمی خود را برای ناکارآمدی تعلیم و تربیت ذکر کنید بازهم به کلی گویی می پردازد یعنی همان دردی که اکثر سیاسیون و حتی همه ما گرفتارش هستیم .یا چرا حقوق معلمان افزایش نمی یابد و یا چرا کسر بودجه داریم درحالی که خود همین آقایان کسانی هستند که به افزایش حقوق و تامین بودجه در کشور رای می دهند و تصمیم می گیرند . ملاحظه می نماید یک سر مشکل درهمین قوانینی هست که همین مجلسیان تصویب می کنند . از یک طرف استخدام را در این وزارت منع می کنند از طرف دیگر یکی از دلایل استیضاح را عدم استخدام عده ای خاص می دانند.

چرابه جای حل ممسئله صورت مسئله را می خواهند پاک کنند .؟

وزارت عظیمی همچون آموزش و پرورش با تعداد زیادی معلم ودانش آموز برای هرنیروی سیاسی می تواند فریبنده وجذاب باشد. کافی است که جناح های سیاسی  پشتیبانی خیل زیادی ازاین مجموعه عظیم را بدست بیاورند تا به اهداف خود برسند . چنانکه جناحهای مختلف در دوره های متلف موفق به این مهم شده اند و به نتایج مورد نظر خود دست یافته اند .مجلسیان با عمل خودتلاش دارند این نکته را در ذهن وافکار معلمان جابیندازند که مشکلات آموزش وپرورش مربوط به وزیر و مدیریت آن می شود که نتوانسته مجموعه خودرا به خوبی مدیریت کند واز طرف دیگر تلاش می کند خودرامبری از هرنوع خطایی نشان دهد. مجلسیان نقش خود را در کسری بودجه آموزش و پرورش به عمد نادیده می گیرد در حالی که چه کسی می تواند نقش این نهادقانون گذار را در اختصاص بودجه وبالا وپائین کردن ارقام بودجه نادیده بگیرد .؟مجلسیان نقش خودرا در تصویب قوانین خلق الساعه درزمینه آموزش و پرورش نادیده می گیرد . قوانینی که بعضا با سیاستهای از پیش تعیین شده در مغایرت است وباعث عقیم ماندن برنامه های کارشناسی شده می شود . فشارهای غیر کارشناسی مجلس به وزرای این وزراتخانه در همه دوره ها را چه کسی می تواند نادیده بگیرد آنهم فشارهای که بدنبال مقاصد سیاسی خودبوده اند نه راهی بسوی آینده ای روشن بطوری که با هرفشار ی که به وزیر وارد می شد این بدنه آموزش و پرورش، به خصوص کادرهای آموزشی بود، که تحت فشار قرار می گرفت (همانطور که الان هماین کادرهای آموزشی هستند که در معرض فشارها هستند).

استیضاحی که اکنون قرار است درجریان قراربگیرد ومجلس به آن رای دهد همانند همه استیضاحهای دیگر در گذشته است که با اهداف و منافع خاصی روبرواست . زمان استیضاح گویای همین واقعیت است . درست 10رزوبه آغاز سال تحصیلی جدید قراراست مجلس به این خواست قانونی خود عمل کند .مجلس بدنبال بدست آوردن دل هزاران معلم وخانواده آنها در جهت مطامع خاص سیاسی خوداست غافل از اینکه این حنادیگر برای قشرعظیم معلم رنگی ندارد . آنها بارها این تجربه را در عمل دیده اند اما آنچه که حاصل نشده نتیجه مطلوب برای سامان دادن وضعیت پیچیده این وزارتخانه است . برهمین اساس هست که در هر مدرسه ای که صحبت از استیضاح می شود لبخندی تلخ بر لبان معلمان وکارشناسان نقش می بندد که مفهومش این است که این هم یک نوع نمایش سیاسی جناحهای سیاسی هست که بدنبال نون وآب خود هستند نه حل مشکللات آموزش و پرورش .

آنان در گفتگوهای روزمره از مجلسیان این سوال را می کنند که شما اگر واقعا بدنبال حل مشکل ما هستید چرا از سیاسی بازی و سیاسی کاری دست بر نمی دارید.؟  آنان می گویند نمایندگان جناحهای سیاسی در دولت و مجلس اگر واقعا دلشان برای آموزش و پرورش می سوزددست از سر این وزراتخانه بر دارند و بگذارند کارشناسان غرجناحی ومعتقد به امر توسعه و پیشرفت هدایت و مدیریت  آموزش و پرورش ردرادست بگیرند. آنان با اطمینان می گویند اگر این اتفاق بیافتد مطمئنا هم به صلاح جامعه وهم نظام است .واقعیت این است که قشر عظیم خانواده آموزش و پرورش دیگر هیچ اطمینان وامیدی به مجلس و مجلسیان برای حل مشکلات خود ندارند وبرای همین است که نسبت به این استیضاح بی تفاوتندهمانطور که به استیضاح آقای فرشیدی بی تفاوت بودند گرچه نسبت به سیاستهاو دستورالعمل های یک شبه وزیر احمدی هم معترض اند وناراضی .

حرف بسیار است و دراین مقوله نمی گنجد

Advertisements

Entry filed under: عمومی.

آیا مردم جنتی را حلال می کنند؟ برباد رفته

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


تقویم میلادی

سپتامبر 2008
د س چ پ ج ش ی
« اوت   اکتبر »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

بایگانی

RSS مطالب به روز شده وبلاگها

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

بیشترین کلیک شده‌ها

  • هیچکدام

صفحه‌ها

  • 31,181 بار

web tracker

برای مشترک شدن در این وب‌نوشت از راه رایانامه و دریافت آگاه‌سازی درباره‌ی نوشته‌های تازه، رایانشانی خود را وارد نمایید.

به 291 مشترک دیگر بپیوندید


%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: